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Canadian University Music Review

Revue de musique des universités canadiennes

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CONTENTS * No. 17/1 1997 * SOMMAIRE


Title / Author

Page

Stratégies citationnelles dans Die Soldaten de Bernd Alois Zimmermann
Lise Viens
1
Post-World War II Rhythm and Blues: Jump Blues, Club Blues, and Roy Brown
Rob Bowman
20
Octatonicism and Chromatic Harmony
Jean-Michel Boulay
40
Some Motets in Honour of St Joseph in the Archives of the Ursulines of Québec
Erich Schwandt
57
Olivier Messiaen et le Québec: une présence et une influence déterminante sur la création musicale de l'après-guerre
Jean Boivin
72

Reviews/Comptes rendus

Michael Thomas Roeder, A History of the Concerto (Glen B. Carruthers) 98
Raymond Warren, Opera Workshop: Studies in Understanding and Interpretation (Reid Spencer) 108
Heinrich Schenker, The Masterwork in Music (William Renwick) 110
Martin Adams, Henry Purcell: The Origins and Development of His Musical Style (Wendy Grant) 115
Rüdiger Pfeiffer, Johann Friedrich Fasch (1688-1758): Leben und Werk
Raymond Dirtrich, Die Messen Johann Friedrich Faschs (1688-1758) (Barbara Reul)
119
Thomas Christensen, Rameau and Musical Thought in the Enlightenment (Jan L. Tripe) 124
Daniel Melamed, J.S. Bach and the German Motet
Russell Stinson, ed.. Bach Perspectives I (Erich Schwandt)
127
Stewart Pollens, The Early Pianoforte (Lynda Smyth) 131
John Rink and Jim Samson, eds. Chopin Studies 2(Glenn D. Colton) 134
Percy Young, Elgar, Newman and The Dream of Gerontius: In the Tradition of English Catholicism
Stewart R. Craggs, Edward Elgar: A Source Book (Alan Walker)
137
Camille Saint-Saëns et Gabriel Fauré, Correspondance (1862-1920); Francis Poulenc, Correspondance (1910-1963);Emmanuel Chabrier, Correspondance (Michel Duchesneau) 141

Record Reviews / Comptes rendus de disques

Canadian Tenors on the Rise (Paul F. Rice) 149

Contributors/Collaborateurs 153
Directions to Contributors/Protocole de rédaction 156

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Abstracts / Résumés


Stratégies citationnelles dans Die Soldaten de Bernd Alois Zimmermann

Lise Viens

L'auteure examine trois extraits de l'opéra Die Soldaten (1958-60, 1962-64) de Bernd Alois Zimmermann et montre comment la citation est venue fournir des solutions aux problèmes compositionnels rencontrés la dans conception d'une œuvre dramaturgique à ce moment crucial dans l'évolution vers la formulation du pluralisme musical, technique compositionnelle définie par le compositeur vers 1960 et visant à traduire une conception sphérique du temps. Ces trois passages sont la deuxième scène du deuxième acte (janvier 1960), où l'insertion d'un choral de Bach est venue résoudre le problème de la représentation simultanée de trois scènes, « Intermezzo » du même acte (avril 1963), privilégiant également un choral de Bach comme fondement du complexe (à la manière d'un cantus tirmus) et enfin, le « Preludio » (novembre 1962), où la démultiplication du Dies irae en canon proportionnel révèle à la fois la fascination de Zimmermann pour les techniques polyphoniques franco-flamandes et l'importance structurelle qu'accorde le compositeur aux passages citants, ici non plus au centre d'une structure tripartite comme dans les deux cas précédents, mais comme aboutissement du processus dramaturgique.

Up


Post-World War II Rhythm and Blues: Jump Blues, Club Blues, and Roy Brown

Rob Bowman

The classification of different styles of North American popular music has often been problematic. This paper investigates some of the music referred to as rhythm and blues (r & b) in the late 1940s and early 1950s by specifically looking at the works of one of the music 's leading practitioners of the time, Roy Brown. Brown recorded both jump and club blues between 1947 and 1955, placing fifteen records in the Top 20 of the Billboard rhythm and blues charts. For the purposes of this paper fifty-four of the seventy-four songs that Brown recorded in this period were analyzed with respect to structure, performing force, performance style, tempo, arrangement, bass lines, approach to the beat, rate of singing, vocal ornamentation, and lyric content and structure. Three main subdivisions were found within Brown's repertoire, all connected to social behaviour, namely, dance. In the process, a basic biography of Brown is provided and his influence on many subsequent rhythm and blues and rock and roll performers is contextualized.

Up


Octatonicism and Chromatic Harmony

Jean-Michel Boulay

In this paper, the author looks at the relationship between octatonic structures and chromatic harmony. The discussion concentrates on two major aspects of late-tonal octatonicism: the use of alternative bass tones for the diminished seventh chord and the development of these sonorities into hexachordal and pentachordal combination chords. A number of late nineteenth-century and early twentieth-century chromatic passages are analyzed. Complex harmonies in chromatic passages are explained by formulating reductive models comprised of simpler, octatonic constructs.

Up


Some Motets in Honour of St Joseph in the Archives of the Ursulines of Québec

Erich Schwandt

There is a handful of motets in honour of one of New France's most important patrons—St Joseph—preserved at the Archives of the Ursulines of Québec. This group of eight motets has formed the basis of speculation about the musical gifts of Père René Ménard and Mère Marie de St Joseph. Both of them are mentioned in 1640 as being capable musicians, but both were dead by the middle of the seventeenth century. In this article the St Joseph motets are examined to see if there is any basis for connecting any of the music to either person. Unfortunately, all of the music is stylistically much too late to have been composed by Père Ménard, or to have been assembled or copied by Mère de St Joseph. Solum nomen super est.

Up


Olivier Messiaen et le Québec: une présence et une influence déterminante sur la création musicale de l'après-guerre

Jean Boivin

À sa classe du Conservatoire de Paris, Olivier Messiaen a enseigné l'harmonie, l'analyse musicale ou la composition à un nombre important de musiciens et de compositeurs canadiens, pour la plupart nés ou vivant au Québec. Sa musique et ses idées ont eu un impact réel sur la création musicale d'avant-garde au Québec ainsi que sur l'enseignement de la composition surtout au cours des 15 années qui ont suivi la Seconde Guerre mondiale. Plusieurs des élèves québécois de Messiaen (par exemple Serge Garant, Clermont Pépin et Gilles Tremblay), sont devenus à leur tour des pédagogues et ont contribué à faire connaître ses œuvres et sa pensée.

Up


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